ممیـّز
نرم افزار حسابداری پیمانکاری و مالی
^
خانه وبلاگ ممیّز

مدیریت پیمان در قانون و مقررات

22 اردیبهشت 140219:34بدون دیدگاه

مدیریت پیمان که عموماً در پروژه های عمرانی مورد استفاده قرار می گیرد یکی از روش های اجرا و تکمیل پروژه است. در مقاله قبلی (اینجا) بطور کامل، تعاریف، شرایط و ویژگی های مدیریت پیمان شرح داده شد. در مقاله فعلی به یکی از مقرراتی که به پیمان مدیریت اشاره کرده است می پردازیم.

قانون مدیریت پیمان

مدیریت پیمان در قانون و مقررات

یکی از اسنادی که به مقوله مدیریت پیمان پرداخته است مبحث دوم مقررات ملی ساختمان است. در این شیوه نامه در صفحه 81 آمده است:

"حق الزحمه مجری در ازای اجرای ساختمان در مواردی که به صورت پیمان مدیریت پروژه نسبت به ارایه خدمات مهندسی مطابق این مجموعه شیوه نامه انجام شود و صاحب کار تمامی هزینه های ساختمان از قبیل مصالح، تجهیزات، وسایل، ماشین آلات و پیمانکاران را راسا پرداخت نماید، در این حالت حق الزحمه مجری حداکثر حدود 10 درصد هزینه ساخت و ساز ساختمان بر اساس قیمت های موضوع جدول شماره 10 توصیه می شود که طبق قراردادهای همسان و شرایط عمومی و خصوصی قرارداد بین صاحب کار و مجری منعقد خواهد شد."

اما با دقت در کلمات و عبارات، مشخص می شود که درصد مشخص شده توصیه است و  الزام آور نیست بویژه اینکه حتی 10 درصدی که مشخص شده است دقیق نیست زیرا در اینجا از کلمه حدود استفاده شده است در واقع عبارت "حداکثر حدود 10 درصد" الزام و بار حقوقی درستی ندارد. وقتی از کلمه حداکثر استفاده می شود باید یک عدد دقیق بعد از آن بیاید نه حدودی! مثل اینست که بگوییم حداکثر سرعت مجاز حدود 120 کیلومتر بر ساعت است که می توان نتیجه گرفت که سرعت 129 کیلومتر هم در حدود 120 است! در دستورالعمل بالا عبارت "حداکثر 10 درصد" الزام و تحکم بیشتری دارد.

نکته: جدول شماره 10 که در متن بالا آمده است، جدول هزینه های ساخت است که در فایل اصلی قابل مشاهده است. این فایل در انتهای همین مقاله آمده است.

در مقاله مدیریت پیمان چیست؟ به بررسی شرایط و عوامل موثر بر درصد مدیریت پیمان پرداخته ایم.

نمونه قرارداد مدیریت پیمان

از طریق سایت دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی می توانید مبحث دوم مقررات ملی ساختمان را مشاهده نمایید. در این فایل، نمونه قرارداد مدیریت پیمان نیز وجود دارد. (صفحه 165)

دانلود مبحث 2 مقررات ملی ساختمان (لینک مستقیم)

اولین کسی باشید که نظر می دهد.

دیدگاه *

نام / نام خانوادگی *

ایمیل یا شماره موبایل *

کد موجود در تصویر را بنویسید. *





نرم افزار حسابداری پیمانکاری و مالی
آدرس
تهران - ملارد - شهرک مارلیک - خیابان دکتر حسابی - روبروی ارغوان شرقی - پلاک 1332 - طبقه 2 - واحد 3
تلفن 65110016 - 021
همراه 8407248 - 0910
شنبه تا چهارشنبه (8:30 الی 17:30)
پنج شنبه (8:30 الی 13:30)
تمامی حقوق محفوظ است.
1395© momayezIT.ir
دانلود نسخه آزمایشی رایگان