ممیـّز
نرم افزار حسابداری پیمانکاری و مالی
^
خانه وبلاگ ممیّز

مدیریت پیمان چیست؟

24 شهریور 140115:00بدون دیدگاه

یکی از روش های اجرای پروژه ها، پیمانکاری است و یکی از روش های پیمانکاری بویژه در زمینه پروژه های ساختمانی، مدیریت پیمان است. در این مقاله به تعریف مدیریت پیمان و بعضی از ویژگی های آن می پردازیم.

پیمانکاری چیست؟
روش های مختلفی برای اجرای یک پروژه اعم از ساختمانی یا غیر ساختمانی وجود دارد. بطور کلی برای شروع و تکمیل یک پروژه اقتصادی به دو مولفه نیاز است، تامین مالی و اجرا. تامین مالی توسط سرمایه گذاران انجام می شود و اجرای پروژه توسط مجریان یا پیمانکاران و تیم فنی.
بر همین اساس برای ساخت یک پروژه دو حالت پیش می آید. حالت اول این است که سرمایه گذاران توانایی اجرای پروزه را هم داشته باشند که عملاً نیازی به مجری دیگر یا پیمانکار وجود ندارد. بسیاری از ساختمان ها یا ویلاها به همین روش ساخته می شوند. اما حالت دوم اینست که سرمایه گذاران به هر دلیلی مثلا عدم توانایی اجرایی یا حتی صرفه اقتصادی، پروزه را به مجریان یا پیمانکاران واگذار کنند. بسیاری از پروژه های دولتی و خصوصی به این روش انجام می شوند.

انواع پیمانکاری
پیمانکاری با توجه به نوع، اندازه و کیفیت پروژه به روش های مختلفی مثل فهرست بهایی، دستمزدی، مقطوع، مدیریت پیمان و ... انجام می شود. در زیر چند نمونه از آنها شرح داده می شود.

پیمانکاری کارهای بزرگ و دولتی و شهرداری ها؛ فهرست بهایی
پیمانکاری در قراردادهای دولتی و شهرداری های عموما بر اساس فهرست بها و صورت وضعیت انجام می شود. این دسته از پیمانکاران هزینه هایی برای خرید مصالح و دستمزد و ... انجام می دهند و بر اساس آیتم های فهرست بها، از کارفرما پول دریافت میکنند. بنابراین سود این دسته از پیمانکاران از تفاضل مبالغ صورت وضعیت و هزینه های انجام شده به دست می آید فهارس بها معمولا توسط سازمان مدیریت منتشر می شود که در سراسر کشور و توسط سازمان های مختلف پذیرفته شده است ولی ممکن است نهادهای دیگر فهارس بهای اختصاصی نیز داشته باشند.

پیمانکاری سرجمع یا چکی یا مقطوع
در کارهای کوچک تر ممکن است پیمانکار پس از برآورد پروزه، با کارفرمای پروژه وارد مذاکرده شده و مبلغی مقطوع فارغ از متراژ و مقدار پروزه پیشنهاد بدهد.

پیمانکاری دستمزدی
این نوع پیمانکاری، بیشتر توسط پیمانکاران جزء انجام می شود. در واقع پیمانکار یا پیمانکار جزء و کارفرما بر سر دستمزد هر متر اجرای کار به توافق می رسند و در انتهای پروژه، متره انجام شده و دستمزد پیمانکار پرداخت می شود.

مشارکت در ساخت
مشارکت در ساخت عموما برای ساخت ساختمان انجام می شود. بطوریکه یک یا چند نفر زمین پروژه را تامین میکنند و مجری یا پیمانکار، هزینه ساخت و اجرا را تقبل کرده و تعدادی از واحدها به صاحبین زمین و تعدادی نیز به مجری اختصاص می یابد.

مدیریت پیمان
یک روش پیمانکاری دیگر، مدیریت پیمان (بعضا به آن پیمان مدیریت هم می گویند.) در این روش پیمانکاری، پیمانکار متعهد به مدیریت و اجرای صفر تا صدِ پروژه (اجرای کامل پروژه) شده و در ازای آن درصدی از کل هزینه های پروژه را بعنوان کارمزد پیمانکاری دریافت می کند. هزینه های پروژه شامل خرید مواد و مصالح و دستمزدهای پرداختی به همه عوامل اجرایی پروژه می شود. این کارمزد، دستمزد یا درآمد پیمانکار است. به کسی که کار مدیریت پیمان را انجام می دهد مدیر پیمان گفته می شود.

درصد مدیریت پیمان و نحوه پرداخت آن

درصد کارمزد به توجه به نوع و مقیاس و محل پروژه متفاوت است. مثلا برای اجرای آپارتمان معمولی در بافت شهری حدود 10 درصد هزینه های پروژه، برای ویلاها حدود 15 تا 20 درصد هزینه ها و برای پروزه های بزرگ 8 درصد هزینه هاست. هر چند این امر توافقی است و قانون و دستورالعمل مشخصی ندارد! و ممکن است بر اساس تجربه و تعهد پیمانکار درصد بیشتر یا کمتری نیز تعیین شود.

نحوه پرداخت دستمزد مدیریت پیمان بر اساس پیشرفت پروژه و هزینه های انجام شده است که معمولاً مدیر پیمان در بازه های زمانی مشخص شده (مثلا بصورت ماهیانه)، صورت وضعیت هزینه های انجام شده در پروژه را به کارفرما ارائه کرده و دستمزد خود را دریافت می کند.

مزایای مدیریت پیمان

از جمله مزایای این روش، عدم دخالت کارفرما و افراد غیر متخصص در روند اجرایی، تسریع در اجرای پروژه و کیفیت مناسب اجرا می باشد. لازمه این امر انتخاب مدیر پیمان با تجربه و متعهد و عقد قرارداد دقیق مدیریت پیمان است.

چالش های مدیریت پیمان
از آنجا که هر چه هزینه های ساخت بالاتر برود مبلغ درآمد پیمانکار (مدیر پیمان) نیز بیشتر می شود ممکن است مدیر پیمان مایل باشد مواد و مصالح گرانتری را خریداری کند از طرفی قاعدتاً کارفرما مایل است پروژه با هزینه کمتری به پایان برسد که این امر ممکن است زمینه ساز تعارضات و اختلافاتی بین مدیر پیمان و کارفرما شود. البته راه حل هایی اعم از نظارت دقیق توسط کارفرما، تشویق و تنبیه پیمانکار و ثبت دقیق نوع و کیفیت مصالح و اجرا در قرارداد، می تواند از اختلافات کم کند.

نرم افزار حسابداری ممیز، تمامی امکانات مورد نیاز برای حسابداری پروزه های مختلف اعم از ساختمانی یا غیر ساختمانی را به ساده ترین شکل ممکن فراهم کرده است. شما می توانید در پروژه های مدیریت پیمان به راحتی صورت وضعیت دوره ای خود را صادر کنید و محاسبه خودکار مبلغ کارمزد پیمانکاری بر اساس درصد تعیین شده و ثبت در حساب کارفرما را بر عهده نرم افزار حسابداری ممیز بگذارید.

اولین کسی باشید که نظر می دهد.

دیدگاه *

نام / نام خانوادگی *

ایمیل یا شماره موبایل *

کد موجود در تصویر را بنویسید. *





نرم افزار حسابداری پیمانکاری و مالی
آدرس
تهران - ملارد - شهرک مارلیک - خیابان دکتر حسابی - روبروی ارغوان شرقی - پلاک 1332 - طبقه 2 - واحد 3
تلفن 65110016 - 021
همراه 8407248 - 0910
شنبه تا چهارشنبه (8:30 الی 17:30)
پنج شنبه (8:30 الی 13:30)
تمامی حقوق محفوظ است.
1395© momayezIT.ir
دانلود نسخه آزمایشی رایگان