روال انبارداری در مشاغل ساختمانی، پیمانکاری و پروژه ای چگونه است؟
همانند سایر مشاغل در مشاغل پروژه ای نیز در ابتدا کالا وارد انبار شده و به مرور از انبار خارج می شود. ورود کالا شامل خرید، برگشت از فروش، برگشت از مصرف، دریافت کالا از کارفرما، تولید، هدیه و ... می باشد. خروج کالا نیز شامل مصرف، فروش، مرجوع کالا، حواله به پیمانکار، ضایعات و ... می باشد.
بنابراین روال بر این است که ابتدا کالای خریداری شده یا کالایی که از سایر روش ها تهیه شده است وارد انبار مرکزی یا انبار پروژه می شود، سپس این کالا در بخش اداری یا در همان پروژه و یا سایر پروژه ها مصرف می شود و یا به فروش می رسد یا مرجوع می شود یا به پیمانکار و سایر اشخاص حواله می شود یا تبدیل به ضایعات می شود و ...
در مشاغل پیمانکاری، پروژه ای و ساختمانی معمولاً کالا به قصد مصرف در پروژه تهیه می شود به عبارت دیگر بخش زیادی از کالا و مصالح خریداری شده یا وارد شده به انبارها / پروژه ها مصرف می شود یا به سایر پروژه ها جهت مصرف منتقل می شود و ممکن است بخش کمی هم به فروش برسد.
منظور از حواله به پیمانکار و دریافت از کارفرما چیست؟
در مشاغل پروژه ای بعضاً کالا توسط کارفرما تهیه شده و به انبار پیمانکار منتقل می شود سپس عملیات ساخت بر روی آن انجام شده و مجدداً به کارفرما تحویل داده می شود و یا در محل پروژه کارفرما نصب می شود. مانند ساخت اسکلت فلزی.
بنابراین نیاز است که میزان کالای خروجی و ورودی در انبارهای کارفرما و پیمانکار مشخص باشد که این موارد بعنوان حواله به پیمانکار یا دریافت/رسید از کارفرما ثبت می شود.
آیا در حسابداری مشاغل ساختمانی و پروژه ای باید به ازای هر پروژه یک انبار هم تعریف شود؟
این کار ضرورتی ندارد و می توان از کد تفصیلی پروژه بعنوان انبار هم استفاده نمود. در نرم افزار حسابداری پیمانکاری و ساختمانی ممیز این امکان فراهم شده است و می توان از کد پروژه بعنوان انبار هم استفاده نموده و گزارش های انبار به تفکیک و به صورت سرجمع ارائه می شود.
تکلیف هزینه هایی که برای خرید کالا و مصالح متحمل می شویم به چه صورت خواهد بود؟
بر اساس اصول حسابداری، تمام هزینه هایی که برای خرید کالا متحمل می شویم باید بر روی کالاهای فاکتور تقسیم شده و بهای تمام شده کالای خریداری شده محاسبه شود. مثلاً اگر 10 کیسه سیمان به مبلغ 7000 تومان خریداری شود و 30000 تومان هم هزینه حمل پرداخت شود. بهای تمام شده هر کیسه سیمان 10000تومان خواهد شد. بنابراین مبلغ هزینه حمل باید بعنوان مخارج هر کالا ثبت شده تا بهای تمام شده کالای خریداری شده دقیقاً محاسبه شود. در این حالت موجودی انبار از سیستم انبار با موجودی کالا از سیستم حسابداری برابر خواهد شد.
ثبت سند حسابداری انبار در مشاغل پیمانکاری و پروژه ای چگونه است؟
به طور کلی ثبت سند حسابداری انبار در مشاغل پیمانکاری و پروژه ای، صرفاً در ثبت تفصیلی ها با سایر مشاغل متفاوت است. یعنی بر اساس نیاز حسابدار و مدیران شرکت باید تفصیلی پروژه، مرکز هزینه، قرارداد و ... برای ردیفهای سند ثبت شود.
نکته ی حائز اهمیت این است که تفصیلی پروژه باید برای هر دو ردیف بدهکار و بستانکار سند ثبت شود. یعنی یکی از سطوح تفصیلی شناور به طور کامل به پروژه اختصاص می یابد. مزیت این روش در این است که می توان میزان بدهکار یا بستانکار همه حسابها در سطح پروژه را گزارش گیری نمود.
مثال: خرید کالای مصرفی یا مصالح
موجودی کالا /پروژه xxx
حسابهای پرداختنی/پروژه xxx
مثال: خرید ابزار، قطعات یا دارایی ثابت
موجودی قطعات و لوازم یدکی/پروژه xxx
حسابهای پرداختنی/پروژه xxx
مثال: مصرف کالای مصرفی موجود در انبار
پروژه در دست ساخت/هزینه مواد مصرفی/پروژه xxx
موجودی کالا/پروژه xxx
نکته 1: حساب پروژه در دست ساخت، یک حساب دارایی است.
نکته 2: اگر پروژه بعد از تکمیل بعنوان یکی از دارایی های شرکت شناسایی می شود مثلاً در حال ساخت یک انبار برای شرکت خودمان هستیم، جهت تفکیک این نوع پروژه ها از پروژه های پیمانکاری، می توانیم یک حساب معین مجزا برای این منظور معرفی نماییم.
نکته دیگر این است که اگر به گزارشات جزئی تر هزینه نیاز داریم باید هر کالا با یک معین هزینه(در ذیل همان حساب پروژه در دست ساخت) مرتبط شده که در هنگام مصرف کالای مربوطه، هزینه ای مشخص در بخش حسابداری بدهکار شود.
امکانات نرم افزار حسابداری پیمانکاری و پروژه ای ممیز در زمینه انبارداری چیست؟
امکان معرفی انبار به صورت نامحدود برای هر پروژه
امکان معرفی پروژه بعنوان انبار (در پروژه های ساختمانی قابلیت پر کاربردیست که از معرفی دوباره انبارهای پروژه جلوگیری میکند)
امکان ارتباط فاکتورها به پروژه و گزارشگیری از فاکتورهای خرید و فروش متعلق به یک پروژه خاص
امکان ثبت بهای تمام شده کالای خریداری شده
امکان ثبت مبالغ پرداختی و تسویه شده در همان فاکتور و عدم ارجاع به سایر فرمها
امکان ثبت خدمات فاکتور و خدمات پرسنل در همان فاکتور. مثلاً ثبت عملیات حمل و تخلیه مصالح توسط یکی از پرسنل که موجب طلب کار شدن این شخص می شود.
ثبت اضافات و کسورات فاکتور
ثبت و محاسبه مالیات بر ارزش افزوده به صورت خودکار
ثبت اتوماتیک سند حسابداری انبار مرتبط
ثبت پیوستها، شماره رسیدها و شماره پیگیری پرداختها
ثبت سریع همه اطلاعات در جداول و عدم ارجاع غیر ضروری به فرمهای دیگر به همراه امکانات کپی سطر، مرتب سازی، افزودن و ...
گزارش ورود و خروج کالا به تفکیک پروژه
گزارش موجودی تعدادی و ریالی کالا به تفکیک انبار و پروژه
گزارش گردش (کاردکس) کالا
گزارش کالای مصرفی به تفکیک پروژه