ممیـّز
نرم افزار حسابداری پیمانکاری و مالی
^
خانه وبلاگ ممیّز

تنخواه داری در پروژه های ساختمانی و پیمانکاری

03 خرداد 139714:39بدون دیدگاه

تنخواه دار کیست؟

تنخواه دار یا تنخواه گردان فردی است که مبالغ مشخصی پول نقد شرکت در اختیار وی بوده و بوسیله این مبالغ هزینه های جزئی شرکت را پرداخت می نماید. تنخواه دار می تواند از کارکنان شرکت باشد و یا مثلاً در پروژه های ساختمانی ممکن است فردی مورد اعتماد خارج از شرکت و صرفاً جهت مدیریت پروژه باشد. البته معمولاً تضمین هایی نیز از تنخواه دار اخذ می شود.

برای تسویه حساب با تنخواه دار معمولاً تنخواه دار پس از خرج مبلغ دریافتی باید مدارک و اسناد مثبته شامل فاکتورها، رسیدها و فیش های پرداختی را تحویل شرکت دهد تا میزان مانده حساب وی مشخص شده و شرکت در صورت نیاز مبلغ دیگری به جهت تنخواه گردان به وی پرداخت نماید یا به اصطلاح حساب تنخواه را شارژ نماید.

ثبت حسابداری شارژ تنخواه و هزینه های پرداختی توسط تنخواه دار باید به صورت مستمر انجام شود تا همواره در طی دوره مانده حساب تنخواه گردان مشخص باشد. شرکتها معمولا دستورالعملی هر چند نانوشته جهت پرداخت و کنترل تنخواه دارند. برخی از شرکتها، شماره تنخواه های پرداختی را ثبت نموده و هزینه های انجام شده توسط تنخواه دار را نیز به تفکیک شماره ثبت می نمایند. با این روش علاوه بر مشخص بودن کل مانده حساب تنخواه دار، میزان مانده ی هر تنخواه پرداختی نیز مشخص می شود.

ویژگی های تنخواه داری در پروژه های ساختمانی و پیمانکاری

در بسیاری از پروژه ها سرپرست کارگاه نقش تنخواه دار را نیز به عهده دارد. تسویه حساب با تعداد زیادی پیمانکار و کارگر شاغل در یک پروژه ساختمانی بر عهده سرپرست کارگاه است. همچنین وظیفه تامین بخشی از کالا و مصالح پروژه بر عهده ی سرپرست کارگاه می باشد. بنابراین یک ویژگی تنخواه داری در پروژه های ساختمانی این است که مبالغ تنخواه های پرداختی به سرپرست کارگاه یا تنخواه دار پروژه بیشتر از تنخواه داران سایر شرکتهاست.

یک ویژگی دیگر، تنخواه دار مشترک بین چند پروژه در برخی از شرکتهاست. چالش اصلی برای ثبت حسابداری تنخواه پروژه در این است که در ابتدای امر مبلغی به تنخواه دار پرداخت می شود اما مشخص نیست چه مقدار از این مبلغ در کدام پروژه صرف می شود لذا باید تنخواه دار به مرور هزینه ها را پرداخت نماید و در هنگام ارائه مدارک و فاکتورها مشخص می شود که چه مبلغی در چه پروژه ای هزینه شده است. همچنین پس از مشخص شدن مبلغ هزینه شده در هر پروژه باید مبلغ تنخواه به حساب آن پروژه نیز منظور شده و مانده تنخواه دار در هر پروژه مشخص باشد. یعنی نیاز است که کل مانده حساب تنخواه دار، مانده حساب تنخواه دار در یک پروژه و مانده حساب تنخواه دار در یک تنخواه پرداختی مشخص باشد. مثلاً اگر تنخواه به مبلغ 1000 تومان شارژ شود و پس از بررسی مدارک تنخواه دار مشخص شود که 300 تومان در پروژه الف و 700 تومان در پروژه ب مصرف شده است. نیاز است که دوباره این مبالغ 300 تومان و 700 تومان در پروژه های مربوطه ثبت شود تا مانده حساب تنخواه در هر پروژه نیز مشخص گردد.

نرم افزار حسابداری پیمانکاری و ساختمانی ممیز علاوه بر امکان ثبت و نگهداری شارژ حساب تنخواه دار و پرداخت ها و هزینه های انجام شده توسط تنخواه دار، امکان ثبت شماره تنخواه و همچنین امکان تسهیم یک هزینه یا مبلغ پرداختی بین چند پروژه را فراهم آورده است. این امکانات بویژه برای غیرحسابداران بسیار مفید بوده و نگهداری حساب تنخواه داران پروژه را ساده می نماید. همچنین با توجه به ثبت اتوماتیک سند حسابداری، حسابداران نیز به سادگی می توانند حسابهای تنخواه گردان را کنترل نمایند.

اولین کسی باشید که نظر می دهد.

دیدگاه *

نام / نام خانوادگی *

ایمیل یا شماره موبایل *

کد موجود در تصویر را بنویسید. *





نرم افزار حسابداری پیمانکاری و مالی
آدرس
تهران - ملارد - شهرک مارلیک - خیابان دکتر حسابی - روبروی ارغوان شرقی - پلاک 1332 - طبقه 2 - واحد 3
تلفن 65110016 - 021
همراه 8407248 - 0910
شنبه تا چهارشنبه (8:30 الی 17:30)
پنج شنبه (8:30 الی 13:30)
تمامی حقوق محفوظ است.
1395© momayezIT.ir
دانلود نسخه آزمایشی رایگان